Spring naar inhoud

8 vaardigheden die een PPC-professional nodig heeft

freelance web developer

Een goede PPC-specialist weet hoe hij meer moet doen dan alleen zoekwoorden selecteren en advertenties samenstellen. U kunt een professional worden door verwante kennisgebieden en vaardigheden onder de knie te krijgen waarmee u productiever kunt werken, klanten kunt verrassen met resultaten en een succesvolle carrière kunt opbouwen. Laten we eens kijken naar acht van deze vaardigheden die elke contextuele expert nodig heeft.

Gegevensverzameling en basisstatistieken

De specialist moet weten:

  • welke gegevens worden verzameld door Google Analytics;
  • hoe u de code voor analyseservices op de site installeert en hoe deze werkt;
  • hoe je doelen stelt;
  • hoe conventionele analyses verschillen van e-commerce;
  • hoe statische en dynamische call-tracking werken;
  • hoe verschillende oproepvolgsystemen van elkaar verschillen.

Ongeveer 80% van de dagelijkse taken van een contextspecialist is routine: advertentieteksten schrijven, sleutelzinnen selecteren, zoeken naar uitsluitingszoekwoorden. Maar de belangrijkste 20% komt van optimalisatie van advertentieplaatsingen. Als u dit niet doet, zal de effectiviteit van een campagne na verloop van tijd verminderen.

Extra analysehulpmiddelen zijn handig voor het uploaden van gegevens en het maken van updatebare end-to-end complexe rapporten (Power BI, Data Studio). Idealiter is de analist verantwoordelijk voor het opzetten van deze tools, maar de contextexpert als de tasker en de toekomstige gebruiker van deze systemen moet hun mogelijkheden kunnen gebruiken.

Wanneer te beheersen

Tijdens de stage introduceert de junior specialist de essentie van de tools in algemene termen en kent verschillende trucs om de reclamecampagne te optimaliseren. De senior specialist kan de gegevensverzameling zelf aanpassen, en heeft ook veel manieren om campagnes te optimaliseren.

Procesoptimalisatie en kennis van basisautomatiseringssystemen

Het verwerken van grote hoeveelheden gegevens kost tijd. Om alles te doen, moet u een Excel-spreadsheet kunnen maken, die een uur in plaats van 4-5 uur nodig heeft om te rapporteren, en te werken met automatiseringssystemen en end-to-end-analyses.

Automatiseringstools besparen tijd en helpen de effectiviteit van advertentiecampagnes te verbeteren. Dergelijke systemen bieden doorgaans een groot aantal handige tools: biedingsbeheer, geautomatiseerde regels en het genereren van advertenties vanuit een XML-feed. Diensten verschillen van elkaar, elk heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een goede PPC-specialist moet de klant helpen bij het kiezen van de beste oplossing.

Wanneer te beheersen

Wanneer er grote klanten verschijnen, die niet kunnen worden bediend zonder de hulp van automatiseringssystemen. In dit stadium ondergaat de specialist certificering en een gesloten opleiding. Het is bijna onmogelijk om zelf automatiseringssystemen te bestuderen zonder er toegang toe te hebben met een gesynchroniseerde advertentiecampagne.

Marketingfundamentals en omnichannel-denken

Begrijpen wat de doelgroep is, hoe u deze definieert en segmenteert, wat een USP is en hoe u deze vormt, wat concurrentiestrategieën kunnen zijn en hoe u zich kunt onderscheiden van concurrenten – al deze vaardigheden helpen een contextspecialist om een ​​effectieve werknemer te worden.

Het is ook nodig om een ​​concurrentieanalyse uit te voeren: hoe de concurrent op internet wordt gepresenteerd, hoe en op welke advertentiekanalen hij wordt geplaatst, welke creatieven hij gebruikt, wat USP uitzendt en waar, integendeel, over zwijgt. Met deze informatie kunt u nuttige creatieve veranderingen voorstellen, een plaatsing voor de lange termijn plannen en een jaarlijkse strategie ontwikkelen.

Het is belangrijk om te weten hoe de marketingstrategie van het bedrijf wordt gevormd uit de zakelijke taken van de klant, en hoe deze kan worden omgezet in een digitale strategie en een mediamix kan worden opgebouwd. Zelfs als een klant zich tot een specialist wendt met de taak om alleen contextuele advertenties te lanceren, als onderdeel van het plannen van plaatsing, zal het nog steeds nodig zijn om een ​​mini-mediamix op te stellen: splitsingen maken van verschillende plaatsingsformaten en targeting.

Aerobatics betekent voor een specialist dat hij niet alleen de tool begrijpt waarmee hij regelmatig werkt, maar ook andere digitale kanalen: media en gerichte advertenties, advertenties, video- en mobiele advertenties, programmatische aankopen, enz. Dit wordt omnichannel-denken genoemd.

Wanneer te beheersen

Junior contextspecialisten leren mediaplanning vanaf de eerste maanden van het werk. Een diepgaand begrip van de combinatie van tools is echter alleen mogelijk met ervaring.

Controle op bruikbaarheid van de site

Soms is een advertentiecampagne correct geconfigureerd, maar er is geen resultaat. In de regel is dit te wijten aan het feit dat de site van de adverteerder niet klaar is om verkeer te ontvangen en deze niet in verkopen kan omzetten. Tegelijkertijd verwachten veel klanten dat een contextspecialist aanbevelingen doet om de conversie van de site te verhogen, maar niet iedereen weet hoe dit moet. Enerzijds valt de site buiten de verantwoordelijkheid van de contextspecialist. Aan de andere kant hebben zelfs kleine, maar competente wijzigingen op de site een verbluffend effect. 

Wanneer te beheersen

In de groeifase van specialist naar expert in opkomst.

Werken in grafische editors

In de praktijk wordt een contextuele specialist vaak geconfronteerd met een situatie waarin het nodig is om een ​​tekst-beeldadvertentie of een banner te uploaden en de afbeelding minimaal moet worden bewerkt (deze past niet of moet worden verwijderd of toegevoegd). Als een technicus zelf nauwkeurige bewerkingen kan maken in Adobe Photoshop, zal dat het werk niet vertragen. Als dit niet het geval is, kan het enkele dagen duren voordat de ontwerper wijzigingen heeft aangebracht.

Wanneer te beheersen

De mogelijkheid om snel en efficiënt afbeeldingen te bewerken is een optionele maar zeer nuttige vaardigheid die zelfs voor junior professionals van pas zal komen.

Tijdbeheer en multitasking-modus

Een contextuele advertentiespecialist bij een bureau leidt meestal meerdere projecten tegelijk. Hij moet taken kunnen verdelen op basis van prioriteit en urgentie, en in zijn planning iets kunnen inbouwen dat niet rechtstreeks verband houdt met klanten: herkansing van een certificaat, studie van nieuwe formaten van advertentieplatforms, enz.

Om dit te doen, is het handig om de Getting Things Done (GTD) -techniek of enkele van de elementen ervan onder de knie te krijgen, het boek “Hoe dingen op orde te krijgen” van David Allen te lezen, of een training te volgen van de officiële GTD-vertegenwoordiger.

Eenvoudige technieken, zoals

De “kikkermethode” (eerst het meest onaangename doen, dan – al het andere) of het Pareto-principe (20% van de acties geeft 80% van het resultaat). Het optimaliseren van een advertentiecampagne kan een groot aantal verschillende acties omvatten, maar in werkelijkheid zullen slechts 2-3 ervan de efficiëntie verhogen. Het belangrijkste is om deze kern te vinden en de juiste prioriteiten te stellen.

Wanneer te beheersen

De basisprincipes van timemanagement worden direct na afloop van de stage aan medewerkers bijgebracht. Het begrijpen van het minimum dat nodig en voldoende is, komt tijdens het werk. Een expert kan meestal onmiddellijk bepalen welke belangrijke wijzigingen in een campagne moeten worden aangebracht om een ​​merkbare toename van de statistieken te zien.

Mogelijkheid om marketingteksten en koppen te schrijven

Het juiste idee van het product in honderd symbolen plaatsen, wat de gebruiker stimuleert om de gerichte actie te ondernemen, is een sleutelvaardigheid van een contextuele advertentiespecialist. Niet talent speelt hierbij een belangrijke rol, maar kennis van technologie. Dit zijn de belangrijkste:

  • 4U – technologie voor het creëren van effectieve krantenkoppen: bruikbaarheid, specificiteit, urgentie, uniekheid;
  • het klassieke AIDA-model – een model van consumentengedrag dat aandacht, interesse, verlangen, actie beschrijft;
  • infostyle is een methode om effectieve teksten te schrijven.

De mogelijkheid om verkoopteksten en koppen te schrijven is handig bij het controleren van een site. Vaak kan een specialist de conversie aanzienlijk verhogen door een paar zinnen te herschrijven.

Wanneer te beheersen

Vanaf de eerste dagen dat u met contextuele advertenties werkt.

Zakelijke correspondentie en spreken in het openbaar

Een PPC-specialist hoeft meestal niet rechtstreeks met klanten te communiceren. Maar er is altijd behoefte aan interactie met collega’s en partners (advertentieplatforms, automatisering en call-tracking-systemen), deelnemen aan conferenties en trainingen geven voor stagiaires.

Ook is het belangrijk om te leren omgaan met bezwaren en angsten van de cliënt, om zijn beslissingen te kunnen toelichten en te kunnen onderhandelen, want soms is de deelname van een specialist aan een gesprek met een cliënt toch noodzakelijk. In ieder geval zal de accountmanager de monteur dankbaar zijn voor tips en argumenten.

Wanneer te beheersen

Deze vaardigheden komen voort uit specialisten in het proces van interne opleiding en komen met ervaring. En voor een expert is het vermogen om over professionele onderwerpen te communiceren essentieel.

* * *

Zoals u kunt zien, zijn de kwalificaties van een contextuele advertentiespecialist naast productkennis afhankelijk van vaardigheden uit aanverwante bedrijfstakken. Als u de eigenaar bent, kunt u ze in uw cv vermelden, vooral als u competenties kunt bevestigen met de juiste certificaten. Als er nog geen certificaten zijn, is het belangrijkste bewijs de resultaten van uw werk.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html